Accenture a identificat 25 de tendințe în business care vor avea un impact major asupra companiilor în următorii ani, dintre care șase sunt considerate esențiale pentru succesul viitor al acestora.
Potrivit unui comunicat al companiei, deși 88% dintre companii au o imagine clară a provocărilor cu care se confruntă în prezent, doar 6% sunt complet încrezătoare în capacitățile lor actuale de a prevedea și de a răspunde la perturbările viitoare.
„Perioada de timp scurtă de a acționa în fața perturbării de anul trecut a condus la un sentiment de urgență, precum și la oportunități pentru companii de a-și spori agilitatea, de a explora noi modele de afaceri și de a construi noi capabilități care să sporească reziliența”, a declarat Annette Rippert, director executiv Accenture Strategy & Consulting. „Raportul nostru Business Futures este ca un radar esențial care ajută liderii să navigheze cu încredere prin tendințele de business aflate în schimbare, nu doar să vadă, ci și să profite de cel mai bun viitor al lor”, a adăugat acesta.
Reprezentanții companiei susțin că odată cu schimbările structurale profunde după mai mult de un an de turbulențe, a apărut un mediu de afaceri pregătit pentru reinventare, cu o dorință puternică de a privi mai departe în viitor și de a identifica mai bine traiectoria și impactul schimbărilor.
Pornind de la o listă extinsă cu 400 de tendințe, Accenture a făcut echipă cu consilieri externi, cadre universitare și cercetători pentru a restrânge lista la doar 25 de tendințe de afaceri. Dintre aceste 25 de tendințe, care vor avea cel mai mare impact asupra companiilor în următorii trei ani, șase tendințe s-au remarcat ca fiind esențiale pentru succesul viitor al organizațiilor:
Organizațiile regândesc fundamental modurile de a face business care să genereze creștere, iar concentrarea pe date istorice pentru a creiona viitorul nu mai este o soluție. Pentru a lua decizii mai rapid, companiile utilizează date analitice și inteligența artificială pentru a identifica schimbările pieței și ale consumului. Raportul constată că 77% dintre organizații și-au sporit utilizarea surselor interne și externe de date în timp real în ultimele 12 luni, însă doar 38% au raportat că oamenii din întreaga organizație folosesc în mod constant date în timp real în activitatea lor de zi cu zi. Mai mult, doar 36% dintre companii au declarat că au un membru executiv responsabil pentru aceste eforturi și mai puțin de jumătate (43%) au suficiente abilități pentru a sprijini această activitate, potrivit Mediafax.
Criza globală a fragmentat piețele, iar regiuni distincte apar cu propriile lor sisteme de guvernanță, modele economice și norme culturale. În același timp, comportamentele consumatorilor se schimbă rapid, apărând și noi concurenți care răspund nevoilor în schimbare. Companiile răspund împingând autoritatea decizională către oamenii de la marginea organizațiilor lor, creând o structură în rețea de echipe care poate acționa cu rapiditate și agilitate. Când companiile își împuternicesc oamenii de la margine pentru a lua cele mai multe decizii operaționale de zi cu zi, puterea de decizie centrală se poate concentra asupra deciziilor strategice cheie. Raportul a constatat că 91% dintre organizații sunt dispuse și sunt capabile să funcționeze mai mult ca o federație largă de companii pentru a răspunde mediilor de afaceri din ce în ce mai fragmentate și mai mult de jumătate (58%) afirmă că modelul lor de afaceri se va schimba în anul următor.
Organizațiile recunosc necesitatea de a avea un scop de care să beneficieze toate părțile interesate, dar a apărut un decalaj crescând între intenții și rezultate. Acest paradox demonstrează provocările pe care organizațiile le întâlnesc în construirea durabilității în structura operațiunilor lor și îndeplinirea angajamentelor luate în beneficiul tuturor părților interesate. Raportul a constatat că 28% dintre directori declară că nu sunt angajați personal în a oferi valoare tuturor părților interesate, iar aproape jumătate (48%) dintre organizații declară că una dintre cele mai mari bariere este echilibrarea intereselor lor comerciale. Cu toate acestea, există semne că balanța înclină spre protejarea ambițiilor de sustenabilitate alături de profituri, doar 24% dintre lideri spunând că ar lua în considerare reducerea investițiilor în inițiative de mediu, sociale și de guvernanță (ESG) pentru a nu rata estimările privind veniturile.
Pandemia globală a tensionat lanțurile de aprovizionare mai mult ca niciodată, în timp ce organizațiile au luat măsuri drastice pentru a menține mărfurile în mișcare. Pentru a răspunde așteptărilor în creștere de îndeplinire rapidă, flexibilă, rentabilă, responsabilă și durabilă a comenzilor, companiile forțează limitele fizice ale propriilor lanțuri de aprovizionare și mută producția la punctul de cerere. Raportul a constatat că majoritatea (92%) organizațiilor au crescut sau intenționează să sporească utilizarea centrelor de micro-fulfillment. Un număr similar (96%) dintre organizații au sau intenționează să creeze lanțuri regionale de aprovizionare. Și în acest caz, alinierea valorii pentru toate părțile interesate își arată importanța, 80% dintre organizații spunând că așteptările clienților lor în ceea ce privește sustenabilitatea au crescut semnificativ în ultimele 12 luni.
Pe măsură ce mediile virtuale evoluează, diferențele dintre lumea fizică și cea virtuală se estompează, simțul realității și al locului este redefinit, apărând în același timp noi modalități prin care oamenii pot trăi, munci, consuma și socializa. După un an de interacțiune fizică limitată, companiile mizează pe virtual, 88% dintre organizații investind în tehnologii pentru a crea medii virtuale și, dintre acestea, 91% vor investi în continuare. În timp ce tehnologia actuală de realitate virtuală (VR) implică în cea mai mare parte simțurile noastre vizuale și auditive, în timp va deveni din ce în ce mai realistă, angajând toate simțurile și creând o conexiune mai mare cu fizicul.
Pandemia a adus în prim plan inovarea științifică, plasând-o în fruntea agendei de afaceri. În timp ce în ultimul deceniu, fiecare companie a devenit o companie digitală, în următorul deceniu, fiecare companie va trebui să devină o companie științifică – și să aplice știința pentru a aborda provocările fundamentale ale lumii. Lucrul la convergența noilor frontiere ale științei va aduce posibilități radicale, dar numai dacă organizațiile își pot îmbunătăți abordarea față de inovație. Raportul a constatat că 83% dintre organizații sunt de acord că adoptarea unei abordări științifice a inovației le va pune într-o poziție de succes în viitor și 82% au spus că investițiile în științe din afara granițelor tradiționale ale industriei lor vor fi esențiale pentru succesul organizației lor.
„Este clar că, în timp ce organizațiile au fost obligate să se adapteze la transformarea rapidă a anului trecut, acum există un puternic consens: trebuie să își schimbe proactiv strategiile, să își regândească traiectoria și să-și aducă oamenii împreună pentru a se adapta la acest nou peisaj pe măsură ce se reinventează pentru un viitor complet diferit”, a adăugat Rippert.